Trącić Myszką 2012

/ [22.10.2012] Ocalić od zapomnienia – digitalizacja fotografii i filmów.

< wróć do listy

Konsultacje społeczne są Open!

3361.jpgOtwarte oprogramowanie i instytucje publiczne – czy te dwie sfery można połączyć? Tak! Tworząc służący konsultacjom społecznym internetowy serwis, oparty właśnie o Open Source, czyli zasadę otwartości źródeł programu. Działająca w szczecińskim Technoparku Pomerania Fundacja Aegis wsparła otwarcie kodu programistycznego serwisu MamZdanie.org.pl. Dzięki temu różne instytucje publiczne będą mogły tworzyć podobne serwisy w oparciu o otwarty kod MamZdanie.
Open Source, dosł. „otwarte źródło", to wolne i otwarte oprogramowanie, które każdy może używać, kopiować, dystrybuować, a także dalej rozwijać, całkiem za darmo i przede wszystkim – legalnie. Ruch open source skupia się na promowaniu takiego podejścia i współpracuje zarówno ze środowiskami informatycznymi, jak też z instytucjami prospołecznymi. Konsultacje społeczne są natomiast ważnym mechanizmem komunikacji, w którym przedstawiciele władz od lokalnych po centralne, przedstawiają obywatelom swoje plany dotyczące np. aktów prawnych, inwestycji lub innych przedsięwzięć, które będą miały wpływ na życie codzienne. Co istotne, konsultacje nie ograniczają się tylko do przedstawienia tych planów, ale także do wysłuchania opinii na ich temat, modyfikowania i informowania o ostatecznej decyzji. Co zrobić, by wciąż mało popularny w Polsce sposób komunikowania władz i obywateli uczynić bardziej dostępnym i powszechnym?

Działająca w szczecińskim Technoparku Pomerania Fundacja Aegis, która wspiera ruch open source – współpracująca już m.in. z Microsoftem nad rozwojem otwartego oprogramowania na platformie Microsoft Windows Azure – tym razem wsparła otwarcie kodu programistycznego serwisu MamZdanie.org.pl. Teraz różne instytucje publiczne mogą tworzyć podobne serwisy w oparciu o open source'owy kod MamZdanie. Konsultacje z Fundacją dotyczyły zakresu modelu licencyjnego.
Serwis ten funkcjonuje od kilku miesięcy jako wspólne przedsięwzięcie Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia" oraz Firmy Pretius. Powstał jako niekomercyjne przedsięwzięcie obydwu tych instytucji. Portal MamZdanie.org.pl to pierwszy ogólnopolski serwis dedykowany otwartym konsultacjom społecznym. Na potrzeby serwisu przygotowany został Kodeks Dobrych Praktyk, który ustanawia minimalne standardy konsultacji prowadzonych przy jego użyciu. Serwis dotychczas wykorzystywany był już przez szereg instytucji publicznych m.in. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji a także Radę Działalności Pożytku Publicznego. Z systemu w jego obecnej formie mogą korzystać nieodpłatnie wszystkie instytucje publiczne.
Serwis MamZdanie.pl sprzyjać ma otwartości debaty w przestrzeni publicznej. Dlatego właśnie jego twórcy podjęli decyzję, że także kod serwisu powinien zostać otwarty, tak aby mógł obsługiwać procesy konsultacji społecznych we wszystkich instytucjach publicznych, które chciałby instalować go i uruchamiać samodzielnie. To, na jakich warunkach mogą to robić, określa licencja GNU Affero General Public License.
Platforma zbudowana została w oparciu o system portalowy Liferay, silnik baz danych PostgreSQL oraz silnik wyszukiwania Lucene. Kręgosłupem tego tandemu jest system portalowy Liferay, który został zmieniony pod kątem wymagań projektu. Główne funkcjonalności portalu napisane zostały specjalnie z myślą o projekcie MamZdanie.org.pl i funkcjonują w formie dodatków do systemu Liferay.

Cały silnik napędzający portal MamZdanie.org.pl opublikowany został w formie kodu źródłowego w serwisie GitHub pod adresem github.com/pretius/mamzdanie/. Pozwala to nie tylko na osiągnięcie pełnej przejrzystości projektu pod względem technologicznym, ale zgodnie z ideą Open Source daje także twórcom projektu możliwość włączania do niego kodu, który zostanie napisany przez społeczność.
Wszystkich zainteresowanych wykorzystywaniem tego narzędzia, a chcących skorzystać z doświadczenia Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia", Firmy Pretius, oraz Fundacji Aegis zachęcamy do kontaktu pod adresem mailowym: mamzdanie@stocznia.org.pl.

Ted Rubin i Christopher Lockwood na Social Enterprise 2012.

Już 22-23 października w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja konferencji Social Enterprise 2012, której główna tematyka związana będzie w wykorzystaniem mediów społecznościowych przez firmy. Ważnym blokiem tematycznym konferencji jest „Crowdsourcing", przygotowany wraz z partnerem merytorycznym MillionYou.com, poświęcony narzędziom wykorzystywanym do twórczego angażowania konsumentów w świat marki. Na zaproszenie MillionYou.com oraz NoNoobs.pl S.A. do Polski przyjeżdżają expertci rynkowi: z Nowego Jorku - Ted Rubin – specjalista ds. strategii w social marketingu, Collective Bias, twórca terminu ROR (Return on Relationship), mającego fundamentalne znaczenie przy budowaniu zaangażowanej, wielomilionowej społeczności, autor książki o tym samym tytułe. W ramach bloku Crowdsourcing Ted bedzie mówił o znaczeniu budowania przez marki trwałych relacji z konsumentem. Zaś Christopher Lockwood z Londynu, założyciel agencji consultingowej Generation Create, wcześniej Head of Invention domu mediowego Mindshare, opowie o social oraz branded content.
„Fani na Facebooku, tweety, wejścia na stronę, liczba obejrzeń wideo, pozytywne recenzje i zaangażowane społeczności – nie są to kategorie finansowe, nie pojawiają się w rocznym sprawozdaniu firmy i nie wpływają na rachunek zysków i strat, ale to nie znaczy, że są bezwartościowe – mówi Ted Rubin, gość specjalny konferencji Social Enterprise 2012 - Wręcz przeciwnie, są one dowodem na to, że marka podejmuje działania w kierunku stworzenia wartości, która w przyszłości przełoży się na wynik finansowy. Budowanie relacji z konsumentami i umacnianie ich poprzez kampanie, wydarzenia i inne inicjatywy znajdzie w końcu swój finansowy efekt. Innymi słowy, Return on Relationship to wartość akumulowana przez markę lub osobę w wyniku pielęgnowania relacji. ROI (ang. Return on Investement, czyli zwrot z inwestycji - przyp. tłum.) to po prostu liczenie pieniędzy. ROR to wartość, zarówno realna jak i niematerialna, która narasta z czasem dzięki lojalności, rekomendowaniu i dzieleniu się informacją. Chodzi o sprzedaż wynikającą z silnych zbudowanych relacji, zaufania i emocjonalnej więzi."

„Rewolucja mediów społecznościowych na zawsze zmieniła marketing marek i usług – mówi Christopher Lockwood, prelegent Social Enterprise 2012 - Media muszą pogodzić się z demokratyzacją własności intelektualnej i zacząć traktować treści (content) pochodzące od zwykłych ludzi jako kluczowy składnik ich procesu tworzenia treści. Na „oczach" marek zmienia się podejście ludzi do dokonywania wyborów, rekomendacji i sposobu dokonywania zakupu. Tradycyjny model reklamy w "społecznościowym" świecie może zostać odrzucony, ponieważ komunikaty reklamowe, które podawane są w formie narzuconej z góry prawdy, są ignorowane. Dobry content w erze socialu to taki, który może stać się podstawą konwersacji. Żeby wzmocnić swoją pozycję marki muszą przestać obsesyjnie kontrolować swoje komunikaty, muszą przestać dążyć do stworzenia idealnej reklamy. Zamiast copywriterów powinny stać się edytorami i zainwestować czas, pieniądze i energię w tworzenie bardziej subtelnych, interesujących treści, które zachęcają do wymiany opinii, przedstawiając markę (przez skojarzenie) w pozytywnym świetle i jest adekwatny w świecie zdominowanym przez media społecznościowe."
Jak korzystać z crowdsourcingu, żeby uzyskać świeży pomysł na innowację, jak namówić ludzi żeby zaangażowali się w naszą crowdsourcingową akcję i poświęcili czas na stworzenie czegoś naprawdę oryginalnego? „Po prostu należy potraktować ich tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani. – mówi Jan Kasprzycki-Rosikoń, partner MillionYou.com - Crowdsourcing to nie jest narzędzie wyzysku albo drenażu najlepszych idei za bezcen. Społeczność wyczuje każdy fałsz i próbę wykorzystania. Dlatego zawsze, kiedy chcemy użyć pomysłów naszych konsumentów, musimy zaoferować im w zamian godziwą zapłatę, i to niekoniecznie tylko w formie pieniężnej, może to być też dostęp do specjalnych ofert, przywilejów itd. Przed wystartowaniem akcji crowdsourcingowej należy się zastanowić, czy zadanie dla konsumentów daje dostateczne pole do kreatywnego popisu i czy będziemy umieli zarządzać akcją w czasie jej trwania. Komunikacja z konsumentem musi być ciągła, nie może skończyć się na ogłoszeniu akcji. Gdybym miał to podsumować jednym zdaniem powiedziałbym tak: kluczem do sukcesu jest wsłuchanie się w głos konsumenta i odpowiadanie na niego."

Inspirujące spotkania - biznes bliżej nauki

Inspirujące spotkania - biznes bliżej nauki 1

Inspirujące spotkania - biznes bliżej nauki 2

Inspirujące spotkania - biznes bliżej nauki 3